KLUCZOWE PUNKTY:
• Byłeś przekonany, że zarządzanie czasem nie wymaga szczególnych umiejętności i że zawsze to jakoś się ułoży.
• Kiedy nauczysz się, zarządzania czasem, będziesz mógł realizować swoje zawodowe i prywatne cele.
• Nigdy nie jest za późno, aby nauczyć się zarządzania czasem w efektywny sposób.
Jesteś prawdopodobnie osobą taką jak ja, która łączy różne aktywności. Praca, dom, gotowanie, sprzątanie, zakupy, siłownia, studia, nauka języka, działalność charytatywna, wspieranie przyjaciół itd. Zajmujesz się też dziećmi: pomagasz w lekcjach, przywozisz i odwozisz z zajęć poza szkolnych czy spotkań z przyjaciółmi.
Łączenie tak wielu ról zdecydowanie wymaga umiejętności zarządzania czasem. I jest to szczególnie istotne, kiedy chcesz osiągać sukcesy i na polu zawodowym i osobistym.
Sprawdź poziom swoich umiejętności:
1. Realizujesz te same zadania, ale większym nakładem sił. Masz wrażenie, że te czynności stały się i trudniejsze i bardziej czasochłonne.
2. Widzisz, że nie organizujesz własnej pracy. Pożeracze czasu decydują o sposobie jego wykorzystania. Coraz częściej odkładasz zadania na później. Co w efekcie często ma, swoje nieprzyjemne konsekwencje.
3. Osiągasz coraz gorsze wyniki w pracy. Widzisz piętrzące się obowiązki, coraz więcej zadań. Z trudnością przychodzi Ci więc znalezienie priorytetów. Sposobów na nadrobienie coraz większych zaległości
4. W Twojej pracy, domu jest coraz więcej chaosu i stresu. Nie wiesz, czym masz się zajmować, więc rezygnujesz z jakiejkolwiek aktywności. Jest tego wszystkiego tak dużo.
5. Masz coraz mniej zadowolenia z życia zawodowego i rodzinnego. Unikasz przyjaciół, znajomych. Rezygnujesz z rozrywek, bo chcesz w końcu wyjść na prostą z tych obowiązków.
6. Masz coraz mniejszą motywację. Przytłacza Cię ta sytuacja. Masz wrażenie, że próbowałeś już wszystkiego i nie widzisz efektów wprowadzonych zmian.
7. Widzisz, jak jesteś w stanie zajmować się tylko bieżącymi sprawami i to tymi koniecznymi. Możliwość realizacji zadań „wyższego rzędu” odkładasz na odległą przyszłość.
8. Czujesz coraz większą presję w pracy i nacisk na wydajność. Porównujesz się coraz częściej z innymi, którzy nie tylko kończą zadania na czas, to jeszcze mają ciekawe życie towarzyskie.
9. Popełniasz coraz więcej błędów podczas realizacji zadań. Nawet przy takich gdzie do tej pory byłeś perfekcyjny. Dostajesz coraz więcej uwag od szefa, współpracowników, członków rodziny. Czujesz, że wszyscy są przeciwko Tobie.
10. Osiąganie celów zawodowych i prywatnych przychodzi Ci z coraz większą trudnością. Właściwie masz wrażenie, że stoisz w miejscu.
Nigdy nie jest za późno, aby nauczyć się zarządzania czasem w efektywny sposób.
A warto, bo wg Graya najważniejszym czynnikiem odpowiadającym za sukces jest istota robienia rzeczy we właściwej kolejności. Twierdzi, że jest to ważniejsze i od ciężkiej pracy, relacji społecznych czy szczęścia. Zwrócił też uwagę, że „Ludzie sukcesu mają nawyk robienia rzeczy, których ci, co w życiu osiągają niewiele, robić nie lubią. To nie znaczy, że oni na pewno lubią je robić, jednak ich chęć i niechęć podporządkowane są sile ich celu ”. Takie podejście wymaga świadomości celów, kierunku i wartości, wewnętrznego „tak!”, które pozwala powiedzieć „nie” wszystkiemu innemu.
Zacznij
od zidentyfikowanie i wyeliminowanie pożeraczy czasu, szczegółowo sformułuj cele, ustal priorytety, nie odkładaj pracy na później. Stosuj metody zarządzanie czasem oraz systematyczną kontrolę. I oczywiście stwórz dobry plan, który jest konieczny do optymalnego wykorzystania czasu. To pozwoli zwiększyć Ci Twoją skuteczność, pewność siebie i nie pozwoli, abyś miał te nieprzyjemne uczucie, że czas przelatuje Ci między palcami.
Bibliografia: